zondag 12 juli 2015

Driemaal slaapzak voor meisjes en poppen

Eindelijk werd er in de kennissenkring weer eens een baby geboren! Eindelijk een reden om de slaapzak uit Zo Geknipt 2 te maken.
Eerlijk is eerlijk, zo geknipt was het zeker, Het naaien daarentegen was andere koek.
Ik gebruikte een buitenzijde van katoen van Dapper, een bloemetjes-patroon bijpassend bij de naam van de baby. De voering is een wafelstof van badstof.
De slaapzak werd gemaakt in maat 0.

De uitleg vond ik niet perfect, dat ben ik niet gewend van Zo Geknipt. Mijn ritsflapje zag er anders uit dan bedoeld en ook vond ik het nodig om de linkerpaspel ook door te stikken.
Het grootste probleem was echter om de slaapzak door de schouders te keren. Dat was onmogelijk en het geheel dreigde te scheuren. Ik besloot resoluut om de helft van de binnenvoering af te knippen. Daarna keren en weer aan naaien. Dat ging beter.
Het resultaat vind ik geniaal, heerlijk die grote ritsopening en mogelijkheid om de luier te verschonen, terwijl het lijfje warm blijft.

Voor grote zus maakte ik de poppen-slaapzak Lua (gratis!) van Straight-grain.com.

Echter deze werd direct ingenomen door de kleine poppenmoeder die hier in huis rondloopt. Gelukkig was er nog voldoende stof over om nog een poppenslaapzak te maken. Daarvoor gebruikte ik wederom Lua maar dit keer knipte ik het voorpand zo door dat er dezelfde twee schuine paspels op kwamen als bij baby-zusje.
Alledrie op een rij

De originele Lua, welke bij ons thuis blijft

De aangepaste Lua die naar grote zus gaat

De baby-slaapzak n

Zoete kamsnaps in hartvorm (dicht geknoopt loopt de halslijn uiteraard wel door)

 De binnenzijde met rechts het verticale stiksel na doorknippen van de voering

Mijn eigen houten knoopje erop

Omdat baby;s snel groeien en de maat 0 écht een kleintje is, sturen we het geheel op en gaan we tzt het meisje bewonderen. Kan ik nog eens een kadootje maken ;)


A baby girl was born and was given a flower-like name. I made her a sleeping-sack by the pattern from the Zo Geknipt 2 book. 
Outside fabric is cotton, lining is terry which made turning the sack inside out impossible. I had to cut the lining in half, turn the sack and than sew back together.
For the big sister a made the doll-sleeping-sack Lua (free) pattern from straight-grain.com.
It was stolen by my daughter instantly, so I made another one which I made more look-a-like to the baby sister's version.
Since babies grow rapidly I decided to sent both sleeping-sacks by mail.






4 opmerkingen:

128 zei

ze zijn super leuk!

Gaëtane zei

Leuk trio :-)! Daar zullen ze blij mee zijn

Unknown zei

Leuke slaapzakken en een mooi bloemenstofje dat je hebt gekozen! :)

Woohoo zei

Heel knap! En altijd grappig dat je creaties thuis in beslag worden genomen :)